Kokeilu: Kiinteistölehden sähköinen tilaushallinta koettiin käytännölliseksi
Kiinteistöliitto Uusimaa teki yhdessä Kiinteistömedian kanssa tammi–maaliskuussa kokeilun, jossa vapaaehtoiset taloyhtiöt pääsivät hallinnoimaan Suomen Kiinteistölehden tilausta lehden omassa sähköisessä palvelussa.
Kokeiluun osallistui 199 Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenenä olevaa taloyhtiötä. Kokeilussa yhteyshenkilö sai käyttöönsä tunnukset kiinteistolehti.fi-palveluun, jossa pystyi muuttamaan painetun lehden saajan tietoja sekä jakamaan lehden sähköisiä lukuoikeuksia. Lisäksi kokeiluun osallistuneet pääsivät lukemaan Uuttamaata käsitteleviä lehden erikoissisältöjä.
Kokeiluun osallistuneista kolme neljäosaa kirjautui sisään palveluun. Sisään kirjautuneista puolet jakoi lukuoikeuksia taloyhtiönsä hallituksen jäsenille ja viidennes kävi muuttamassa painetun lehden saajan tietoja.
Kokeilun palautekyselyyn vastasi 70 henkeä eli vastausprosentti oli 35. Tulosten mukaan sähköinen järjestelmä oli suosituin tapa hoitaa lehden tilausasioita.
Vastanneista 64 prosenttia hallinnoisi Kiinteistölehden tilausta mieluiten kokeilussa käytetyssä sähköisessä palvelussa, 29 prosenttia käyttäisi mieluiten Kiinteistöliiton jäsensivuja, 4 prosenttia hoitaisi asian isännöintitoimiston kautta ja 3 prosenttia lähettäisi sähköpostia tai soittaisi lehden toimitukseen.
Uusimaan erikoissisällöille toivotaan jatkoa – painettu lehti yhä tarpeen
Uudenmaan taloyhtiöille suunnattu erikoissisältö koettiin tarpeelliseksi. Kyselyyn vastanneista kaksi kolmasosaa (67 prosenttia) oli huomannut Uusimaa Extra -osion ja 79 prosenttia oli käynyt lukemassa aihealueen artikkeleja. Vastanneista 94 prosenttia toivoi pääsevänsä lukemaan vastaavaa sisältöä myös tulevaisuudessa.
Kokeiluun osallistuneilta kysyttiin myös lukutottumuksista. Palautekyselyyn vastanneista 32 prosenttia lukisi Suomen Kiinteistölehden mieluiten painettuna, 31 prosenttia mieluiten sähköisenä ja 37 prosenttia lukisi kummallakin tavalla. Kukaan ei kertonut, ettei kaipaa lehteä lainkaan.
Kokeilun tekniset vaikeudet jäivät vähäisiksi. Kokeiluun osallistuneista 11 prosenttia (22 henkeä) lähetti tukipyynnön. Valtaosa yhteydenotoista liittyi kirjautumiseen.